بیایید ببینیم که گوگل چگونه در مورد شما اطلاعات جمعآوری میکند:
کانالهای جمعآوری اطلاعات گوگل:
ماموریت گوگل این است که «اطلاعات دنیا را سازماندهی کند و آن را برای همه قابل استفاده و قابل دسترس کند.» و گوگل در این مورد تا به حال خوب عمل کرده است. هر چند گوگل اطلاعاتی بیش از آنچه اکثر ما میفهمیم جمعآوری میکند!
دامه دارد...........................................
بیایید ببینیم که گوگل چگونه در مورد شما اطلاعات جمعآوری میکند:
کانالهای جمعآوری اطلاعات گوگل:
ماموریت گوگل این است که «اطلاعات دنیا را سازماندهی کند و آن را برای همه قابل استفاده و قابل دسترس کند.» و گوگل در این مورد تا به حال خوب عمل کرده است. هر چند گوگل اطلاعاتی بیش از آنچه اکثر ما میفهمیم جمعآوری میکند!
ماشین غیرقابل توقف گوگل
گوگل از روشهای بسیاری به جمعآوری این اطلاعات میپردازد. IP هایی که با آنها به گوگل درخواست دادهاید، کوکیها برای ذخیرهی برخی از تنظیمات و اگر وارد اکانت گوگل خود شده باشید، هر کاری که در سرویسهای گوگل انجام میدهید همه در جهت سرویس دادن بهتر به شما ذخیره میشوند.
اطلاعاتی که به هر یک از سرویسهای گوگل به تنهایی میدهید، جای نگرانی ندارد. ولی مشکل(نگرانی) زمانی پیش میآید که شما از چندین سرویس گوگل با هم استفاده میکنید و این روزها چه کسی هست که این کار را نکند؟!
سعی کنید یک هفته بدون استفاده از سرویسهای گوگل سر کنید. این یعنی اینکه بدون یوتیوب، بدون جیمیل، بدون استفاده از جستجوی گوگل و حتی بدون کلیک کردن بر روی لینکهای فیدبرنر! بیایید کمی سخت گیرانه تر برخورد کنیم! سعی کنید از سرویسهایی که به نوعی با گوگل همکاری میکنند نیز استفاده نکنید! بدین ترتیب متاسفانه از توئیتر هم نباید استفاده کنید.
این بیش از حد گوگلیزه شدن! (منظور وابسته شدن به سرویسهای گوگل) شاید یکی از دلایلی باشد که مردم دوست ندارند از سیستم عامل گوگل استفاده کنند! زیرا سیستم عامل گوگل کروم به شدت وابسته به سرویسهای گوگل است و بدین ترتیب حجم عظیمی از عادات و رفتار شما را دراختیار گوگل قرار میدهد.
چرا گوگل این کار را انجام میدهد؟!
همانطور که در اولین جملهی این مقاله ذکر شد، اطلاعات یعنی قدرت! گوگل با همهی این اطلاعات در دستانش میتواند دادهها را با راههای مناسبی با هم ترکیب و قابل استفاده کند. گوگل میتواند رفتارهای کاربران را نه تنها بر اساس یک فرد یا بازدید کننده، بلکه بر اساس یک شهر یا کشور بررسی و تجزیه و تحلیل کند.
گوگل میتواند در هر زمینهای که فکرش را میکنید از این اطلاعات استفاده کند. در هر زمینهای که گوگل فعال است، میتواند با استفاده از این اطلاعاتی که دراختیار دارد تصمیم بگیرد، تحقیق کند یا بر کیفیت محصولاتش بیافراید. برای مثال اگر شما بتوانید گرایشهای بازار را بفهمید، میتوانید بفهمید مردم دنبال چه چیزهایی هستند، چه چیزهایی نیاز دارند و بر اساس آن تصمیم بگیرد که در بازار چگونه عمل کنید. این مسئله برای شرکتهای بزرگی مثل گوگل واقعا کارآمد است. و خوب است که فراموش نکنیم که گوگل بیشترین درآمدش از بخش تبلیغات است. هر چه قدر که گوگل شما را بهتر بشناسد، بهتر میتواند تبلیغات مورد علاقهتان نشان دهد و در نتیجه راحت تر میتواند از شما درآمد کسب کند.
فقط گوگل نیست
این نکته لازم به تذکر است که درجمعآوری اینگونه اطلاعات شرکتهای دیگری هم فعال هستند. برای نمونه ماکروسافت با موتور جستجوی بینگاش و سرویس پست الکترونیکیاش Hotmail از قافله عقب نماده است.
مشکل (اگر شما دوست دارید این مسئله را مشکل بدانید) این است که گوگل مانند یک اختاپوس بازوانش را به هر سمت گسترانده است. گوگل با بسیاری از جنبههای زندگی آنلاین ما آمیخته شده است، به طوری که روزانه اطلاعات بیشتری از فعالیتها و رفتارهای آنلاین ما به دست میآورد.
دستیابی به منبع اطلاعات گوگل
گوگل برای نشان دادن اعتبارش، بخشی از اطلاعات عظیمی که جمعآوری کرده است را به وسیلهی سرویسهایی در اختیار کاربران قرار میدهد.
اگر گوگل میتواند چنین اطلاعاتی را در اختیار عموم قرار دهد، فقط حجم دادهها و سطح جزئیاتی را که گوگل میتواند دسترسی داشته باشد، تصور کنید. تازه در نظر بگیرد که این سرویسها خود میتواند به گوگل اطلاعاتی مبنی بر اینکه ما به چه نوع آمار و سایتهایی علاقه داریم بدهد!
نکتهی جالبی که هنگام استفاده از این سرویسها قابل تامل است، این است که شما در مورد هر چیزی میتوانید اطلاعات کسب کنید به غیر از خود محصولات گوگل!
چرا رایگان؟
آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده بودید که چرا تقریبا تمام سرویسهای گوگل رایگان هستند؟ خب الان فهمیدید! این جاست که قدیمیها میگویند: «گربه هیچگاه محض رضای خدا موش نمیگیرد!» شما به گوگل پول نمیدهید! (البته اگر کلیک کردن بر روی تبلیغات را در نظر نگیریم) اما در عوض اطلاعاتتان را در اختیارش قرار میدهید! این موضوعِ نگران کننده کننده نیست، ولی ضرری ندارد از آن آگاه باشید!
شاید گوگل بیش از هر شرکت دیگری درک کرده باشد که اطلاعات یعنی قدرت. اطلاعات دربارهی اینترنت، اطلاعات دربارهی وقایع بیشمار روزانه، اطلاعات دربارهی کاربرانش و حتی اطلاعات دربارهی خود شما!
اما گوگل چه قدر در مورد شما و عادتهایتان هنگامی که آنلاین هستید میداند؟ این زمانی اتفاق می افتد که شما هر روز طبق عادت همیشگی از سرویسهای گوگل استفاده میکنید. علاقهی شدید گوگل به جمع آوری این اطلاعات باعث افرایش نگرانیهایی در مورد حریم خصوصی افراد شده است. حتی صحبتهای اخیر Eric Schmidt هم که گفته بود: «اگر شما هم چیزی دارید که نمیخواهید دیگران دربارهی آن بدانند، بهتر است در مورد آن در اولین جایی که رسیدید صحبت نکنید.» نتوانست از میزان این نگرانیها بکاهد.